“La col·laboració i l’experiència docent del CHV han estat cabdals per a la Facultat de Medicina i la formació dels nostres estudiants”
El Dr. Ramon Pujol, degà de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, posa en valor la col·laboració mútua entre universitat, institucions sanitàries i altres agents del territori per impulsar els estudis de Medicina a la Catalunya Central.
La Facultat de Medicina de la UVic-UCC viurà aquest curs 2022-23 la graduació de la primera promoció d'estudiants de Medicina, un cop es completin els primers sis anys de formació acadèmica al centre universitari. En tot aquest temps, institucions sanitàries de la Catalunya Central, com el Consorci Hospitalari de Vic o la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic, han col·laborat estretament amb la UVic-UCC per fer possible el desenvolupament d'una facultat amb un model pedagògic innovador i on les pràctiques clíniques als centres han tingut un pes substancial en la formació dels que seran els metges del futur.
La graduació de la primera promoció coincidirà, a més, amb la finalització de la etapa del Dr. Ramon Pujol com a degà, un cop assolit tot el procés creatiu de la nova facultat. Parlem amb ell sobre el que ha suposat el desenvolupament de la Facultat de Medicina.
Confluència entre facultat i centres sanitaris
La posada en marxa de la nova facultat l'any 2017 ha permès oferir el grau de Medicina a la Catalunya Central i convertir-se en l'únic centre que ho fa lluny de l'àrea metropolitana i de les capitals de província. "La relació entre el territori i la facultat era molt necessària per tirar endavant un nou centre i, vist amb perspectiva, les expectatives que teníem s'han complert amb escreix", afirma el degà de la facultat, qui reconeix el suport mostrat per les comarques implicades: "Des del primer moment m'ha impressionat la capacitat de col·laboració que hem rebut per part de les institucions sanitàries, empreses, partits polítics i gestors de tot arreu del territori".
En una facultat de Medicina, el treball colze a colze entre el centre acadèmic i els centres sanitaris és imprescindible. "Pretenem que els estudiants coneguin de prop la pràctica assistencial que duran a terme en el futur als hospitals, als centres d'atenció primària... i això només poden fer-ho formant-se als propis centres sanitaris", afirma Pujol. Ni tan sols la incorporació de tecnologia avançada com els sistemes de simulació i la realitat virtual, que han permès a la facultat vigatana realitzar molta pràctica professional a les pròpies aules, ha fet que "se substitueixi en cap cas l'important aprenentatge pràctic que obtenen els alumnes quan trepitgen els centres assistencials".
Per tal que els alumnes puguin treballar-hi amb més comoditat, alguns centres, com l'Hospital Universitari de Vic, disposen d'unes instal·lacions pròpies de la Unitat Docent perquè els estudiants "s'hi sentin com a casa seva i disposin d'un espai per treballar", un fet que juntament amb el tracte proper dels professionals sanitaris "permet als alumnes sentir-se integrats en l'equip".
El CHV, nucli de la Unitat Docent Territorial de Vic
La Facultat de Medicina s'organitza en dues Unitats Docents Territorials, amb base a Vic i a Manresa, respectivament. A la de Vic, el CHV és la institució referent que lidera la realització de les pràctiques clíniques dels alumnes, que passen per les seves instal·lacions i també per les de la FHSC, l'Hospital d'Olot i Comarcal de la Garrotxa, l'Hospital de Campdevànol i els CAP d'Osona.
Pel degà de la facultat, l'organització de les UDT permet desenvolupar una planificació còmoda i profitosa: "S'ha demostrat que hi ha bona coordinació amb els centres de les diverses comarques i que podem oferir als estudiants unes pràctiques clíniques molt completes."
Unes dimensions adequades per a la formació de metges generalistes
El CHV disposa d'una àmplia experiència docent tant d'estudiants d'Infermeria i d'altres disciplines com de metges residents -fa més de 30 anys que s'hi formen especialistes de l'àmbit mèdic i infermer-, un fet que ha estat molt positiu per a la formació dels alumnes de la facultat: "Formar estudiants i especialistes no està tan allunyat: des del primer dia del grau i durant la seva residència, els metges estan en constant aprenentatge sobre el cos humà, com emmalalteix, com es manifesta, com es tracta...", afirma el degà, qui a més destaca que "els estudiants troben en els residents uns referents amb els quals conviuen durant el seu procés d'aprenentatge juntament amb la resta de professionals de cada servei".
Les dimensions dels nostres centres suposen un avantatge formatiu per als alumnes, que veuen moltes patologies diferents, i també per a la facultat, ja que "permet als estudiants acabar el grau havent obtingut una formació àmplia i amb una profunditat justa perquè després la puguin ampliar amb l'especialitat que escullin".
Professionals sanitaris implicats en la docència
La facultat de Medicina de la UVic-UCC segueix un model pedagògic d'aprenentatge basat en casos clínics (ACC), on l'alumne és el protagonista de la seva formació i el professorat actua com a facilitador expert tant en la metodologia com en el contingut de l'assignatura. Segons el Dr. Ramon Pujol, "la facultat segueix una metodologia amb sessions d'aprenentatge en casos clínics, tallers interactius, sessions de simulació i algunes classes magistrals, i s'avalua en conseqüència, valorant els coneixements, però també les actituds, les habilitats i els valors, que seran de gran utilitat per als metges que necessitarà al societat del futur".
Per fer possible aquest procés d'aprenentatge, la facultat compta amb professionals sanitaris dels diversos centres, que tant poden ser professors de les diverses matèries com col·laboradors docents durant les pràctiques clíniques. "Als hospitals que són universitaris, la U d'Universitari implica moltes coses, entre elles que els professionals participaran en la docència, ja sigui com a professors o també durant el seu dia a dia, mostrant les tasques assistencials que duen a terme". Pel degà, "tenim molt clar que, a més dels 150 professors, tenim molts altres professionals sanitaris que acompanyen i formen els estudiants en les seves estades als centres assistencials i cal que els cuidem i reconeguem la important tasca que fan, perquè són i seran imprescindibles."